تفسیر کتاب مقدس _ رومیان باب 11

Jesus Christ
Jesus Christ

رومیان باب 11

 

باب 9 ، 10 ، 11 رومیان به هم مرتبط هستند و باید کامل و زنجیر وار تمام آیات را بخوانیم تا مفهوم حرف های پولس را درست متوجه شویم

 

رومیان 11(15-1

1 پس می ‌پرسم: آیا خدا قوم خود را رد کرده است؟ هرگز؛ زیرا من خود اسرائیلی‌ام، از نسل ابراهیم و از قبیله بنیامین. 2 خدا قوم خود را که از پیش شناخت، رد نکرده است. آیا نمی ‌دانید کتاب درباره ایلیا چه می‌گوید؟ درباره اینکه او چگونه از دست قوم اسرائیل نزد خدا استغاثه کرد و گفت: 3 «خداوندا، انبیای تو را کشته و مذبحهایت را ویران کرده‌اند. تنها من باقی مانده‌ام و حال قصد جان مرا نیز دارند.» 4 اما پاسخ خدا به او چه بود؟ اینکه «من برای خود هفت هزار تن باقی نگاه داشته‌ام که در برابر بعل زانو نزده‌اند.» 5 به همین‌سان، در زمان حاضر نیز باقیماندگانی هستند که از راه فیض انتخاب شده‌اند. 6 اما اگر از راه فیض باشد، دیگر بر پایه اعمال نیست؛ وگرنه فیض دیگر فیض نیست. [اما اگر از راه اعمال باشد، دیگر بر پایۀ فیض نیست؛ وگرنه عمل دیگر عمل نیست.] 7 پس چه نتیجه می‌گیریم؟ اینکه اسرائیل آنچه را مشتاقانه در پی کسبش بود، به دست نیاورد. اما برگزیدگان به دست آوردند و دیگران به سختدلی دچار شدند. 8 چنانکه نوشته شده است: « تا به امروز خدا روح رخوت به آنان داد و چشمانی که نتوانند ببینند و گوشهایی که نتوانند بشنوند.» 9 و داوود می‌گوید: « سفره ایشان برایشان دام و تله باشد و به سنگ لغزش و مکافات بدل گردد. 10 چشمانشان تار شود تا نتوانند ببینند و کمرهایشان همواره خمیده گردد.» 11 باز می ‌پرسم: آیا لغزیدند تا برای همیشه بیفتند؟ هرگز! بلکه با نافرمانی آنان، غیریهودیان از نجات بهره‌مند شدند، تا در قوم اسرائیل غیرت پدید آید. 12 اما اگر نافرمانی آنها باعث غنای جهان گشت و شکستشان باعث غنای غیریهودیان، کامل شدن تعدادشان چه نتایج بس عظیمتری در پی خواهد داشت؟ 13 روی سخنم با شما غیریهودیان است. از آنجا که من رسول غیریهودیانم، به خدمت خود بسیار می‌بالم، 14 با این امید که همنژادان خود را به غیرت آورم و برخی از آنان را نجات بخشم. 15 زیرا اگر رد شدن ایشان به معنی آشتی جهان است، پذیرفته‌ شدنشان چه خواهد بود، جز حیات از مردگان؟

در این آیات پولس ایمان یهودیان را محکوم می‌کند و می‌گوید هرچند یهودیان بسیاری گمراه شده اند ولی هنوز هم یهودیانی وجود دارند که نجات پیدا می کنند و می گوید خودش یک یهودی است که به عیسی مسیح ایمان دارد بنابراین راه خود را گم نکرده است پولس ادامه می دهد که در زمان ایلیا پادشاهی وجود داشت که یهودیان را می کشت و ایلیا زمانی که فرار کرد فکر می کرد تنها یهودی است که نجات پیدا کرده است ولی بعدا متوجه شد که یهودیان بسیاری از سرتاسر قلمرو نجات پیدا کرده اند پولس با مثال می گوید با اینکه قلب بسیاری از یهودیان سخت شده است ولی باز هم میان آنها کسانی وجود دارند که به عیسی ایمان دارند. آیاتی مشابه با سخنان پولس را در اشعیا باب 6 می خوانیم که می گوید مردم چشم هایشان را روی حقیقت بسته اند و قلب هایشان را سخت کرده اند. این آیات یک پیشگویی از آینده قوم یهود بوده و به آنها می گوید قلب هایتان را مانند یهودیان سخت نکنید همانطور که آنها با سرکشی ونافرمانی قلبشان را سخت کردند

عبرانیان 3(11-7

7 پس همان‌گونه که روح‌القدس می‌فرماید: « امروز، اگر صدای او را می ‌شنوید، 8 دل خود را سخت مسازید، چنانکه در ایام تمرد کردید، به هنگام آزمایش در بیابان. 9 آنجا پدران شما مرا آزمایش و امتحان کردند، با اینکه چهل سال کارهای مرا دیده بودند. 10 به همین سبب، از آن نسل خشمگین بودم و گفتم: ”اینان همواره در دل خود گمراهند، و راههای مرا نمی‌شناسند؛ 11 پس در خشم خود سوگند خوردم که به آسایش من هرگز راه نخواهند یافت

در مورد سرکشی قوم بنی اسرائیل صحبت می کند و می‌گوید به ندای خدا و روح القدس گوش کنید و قلبتان را سخت نکنید و اگر مردم به ندای خدا گوش نمی کنند تقصیر خودشان است و پولس می‌گوید با این که یهودیان دچار لغزش شدند ولی باز هم فرصت توبه و بازگشت به خدا را دارند

رومیان 11(24-16

16 اگر تکه‌ای از تودۀ خمیر که به عنوان نوبر تقدیم می‌شود، مقدس باشد، در این صورت، تمامی آن خمیر مقدس است؛ و اگر ریشه مقدس باشد، پس شاخه ‌ها نیز مقدسند. 17 و اگر برخی از شاخه‌ها بریده شدند و تو که شاخه زیتون وحشی بودی در میان شاخه ‌های دیگر به درخت زیتون پیوند شدی و اکنون از شیره مقوی ریشه آن تغذیه می‌کنی، 18 بر آن شاخه‌ها فخر مفروش. اگر چنین می‌کنی، به یاد داشته باش که تو حامل ریشه نیستی، بلکه ریشه حامل توست. 19 شاید بگویی: «شاخه‌ها بریده شدند تا من پیوند شوم.» 20 راست می‌گویی. اما آنها به علت بی‌ایمانی بریده شدند و تو تنها به ایمان استواری. پس مغرور مباش بلکه بترس. 21 زیرا اگر خدا بر شاخه‌های طبیعی شفقت نکرد، بر تو نیز شفقت نخواهد کرد. 22 پس مهربانی و سختگیری خدا را در نظر داشته باش؛ سختگیری به کسانی که سقوط کرده‌اند، اما مهربانی به تو، البته به این شرط که در مهربانی او ثابت بمانی؛ وگرنه تو نیز بریده خواهی شد. 23 و اگر آنها نیز در بی ‌ایمانی ادامه ندهند، باز پیوند خواهند شد، زیرا خدا قادر است آنها را بار دیگر پیوند بزند. 24 زیرا اگر تو از درخت زیتون وحشی بریده شدی و برخلاف طبیعتت به درخت زیتون آزاد پیوند گشتی، پس چقدر بیشتر شاخه‌های اصلی می‌توانند به درخت زیتونی که از آن بریده شدند، پیوند شوند

این قسمت مهمترین قسمت کتاب رومیان است و اگر این قسمت را متوجه بشویم همه ی کتاب رومیان را متوجه می شویم. در این آیات پولس می‌گوید یهودیان مانند درخت ‌زیتونی هستند که خدا آنها را کاشته و پرورش داده و غیر یهودیان مانند درختان زیتون وحشی هستند که داخل جنگل رشد کرده‌اند بدون اینکه پرورش پیدا کنند و پایه و اساس درخت زیتون پیامبران، ده فرمان و در کل چیزهایی است که خدا به قوم یهود داد تا هدایت شوند و … و یهودیان شاخه های درختان زیتون هستند. پولس می گوید خدا به خاطر بی ایمانی یهودیان آنها را از شاخه ها قطع کرد و بی ایمان هایی که ایمان آوردند توسط خدا به این درخت پیوند زده شدند و رشد کردند و به غیر یهودیان هشدار می دهد و می گوید فکر نکنید برتر از یهودیان هستید و باید بدانید اگر ایمانتان را از دست بدهید همان طور که یهودیان از درخت قطع شدند شما هم از درخت قطع خواهید شد و مهربانی و سخت گیری خدا را در نظر داشته باشید و از غیر یهودیان می خواهد که فقط مهربانی خدا را در نظر نگیرند بلکه حواسشان به خشم و غضب خداوند هم باشد. پولس می گوید خدا به کسانی که نیکو هستند مهربانی اش را نشان میدهد و کسانی که نیکو نیستند مورد خشم خدا واقع می شوند و خدا آنها را از روی درخت خواهد برید و ادامه می‌دهد با اینکه یهودیان از روی درخت بریده شدند ولی اگر ایمان بیاورند می‌توانند دوباره روی درخت برگردند

در این آیات متوجه می‌شویم که یهودیان به خاطر ایمان نیاوردن به عیسی مسیح و نادیده گرفتن سخنان موسی در مورد ایمان از روی درخت قطع شدند و اگر آنها قلبشان را صاف کنند و ایمان بیاورند نجات پیدا می کنند زیرا خدا می‌خواهد همه نجات پیدا کنند بنابراین آنها را می بخشد و اگر ما در مورد پادشاهی خدا جدی هستیم باید فرمانهای خدا را رعایت کنیم تا از درخت قطع نشویم

این اعتقاد که خدا از قبل تعیین می کند چه کسی نجات پیدا کند کاملا اشتباه است و هر کسی با اعمالش تعیین می‌کند که نجات پیدا خواهد کرد یا نه! و باید توجه داشته باشیم کسی که مسیحی شده و نجات پیدا کرده است اگر دستورات خدا را اطاعت نکند از درخت بریده خواهد شد و نجاتش را از دست خواهد داد

 رومیان 11(36-25

25 ای برادران، نمی ‌خواهم از این راز غافل باشید – مبادا خود را دانا بپندارید – که سختدلی بر بخشی از اسرائیل حکمفرما شده است، تا وقتی که شمار کامل غیریهودیان داخل گردند. 26 و این‌چنین تمامی اسرائیل نجات خواهد یافت. چنانکه نوشته شده است: « رهاننده از صهیون خواهد آمد و بی ‌دینی را از یعقوب بر خواهد انداخت. 27 و این عهد من با ایشان خواهد بود هنگامی که گناهانشان را بزدایم.» 28 به لحاظ انجیل، به‌خاطر شما، دشمن‌اند؛ اما به لحاظ گزینشِ الهی، به ‌خاطر پدران، محبوب خدایند. 29 زیرا خدا هرگز عطایا و دعوت خود را بازپس نمی‌گیرد. 30 درست همان‌گونه که شما زمانی نسبت به خدا نافرمان بودید، اما اکنون در نتیجه نافرمانی ایشان رحمت یافته‌اید، 31 ایشان نیز اکنون نافرمان شده‌اند تا در نتیجه رحمت خدا بر شما، [اکنون] بر ایشان نیز رحم شود. 32 زیرا خدا همه را در بند نافرمانی نهاده، تا بر همگان رحمت کند. 33 وه که چه ژرف است دولت و حکمت و علم خدا؛ تقدیرهای او کاوش ‌ناپذیر است و راههایش درک ‌ناشدنی. 34 « زیرا کیست که فکر خداوند را دانسته و یا مشاور او بوده باشد؟» 35 «چه کسی چیزی به خدا بخشیده تا به او بازپس داده شود؟» 36 زیرا همه چیز از او، و به واسطه او، و برای اوست. او را تا ابد جلال باد. آمین

در این آیات پولس می گوید زمانی که غیر یهودیان مسیحی می شوند، شاید این تلنگری برای یهودیان باشد و آنها هم با دیدن آنها مسیحی شوند. پولس معتقد بود زمانی که تعداد زیادی از غیر یهودیان، مسیحی می شوند، سد جلوی چشمان یهودیان شکسته می شود و پرده سیاهی که دیدشان را فرا گرفته است برداشته می‌شود و یهودیان، مسیحی می‌شوند و بدین طریق همه اسرائیلی ها یعنی نه فقط قوم بنی اسرائیل بلکه همه کسانی که حاضرند و خدا را با قلبشان بپذیرند نجات پیدا می کنند و منظور پولس از بنی اسرائیل صرفا یهودیان نیست بلکه تمام کسانی است که به خدا ایمان می آورند و فرمان های او را اطاعت می کنند

سوال

یهودیان معتقدند که کتاب مقدس برای آنها فرستاده شده و قوم خاص خدا هستند، چرا چنین تفکری دارند؟

پولس خودش یهودی بود ولی با این جمله مخالف بود

2 قرنتیان 3(12-18) و 4(1-6

12 پس چون چنین امیدی داریم، با شهامت کامل سخن می‌گوییم؛ 13 نه مانند موسی که نقابی بر چهره خود کشید تا بنی ‌اسرائیل غایت آنچه را که رو به زوال بود، نظاره نکنند. 14 اما ذهنهای ایشان تاریک شد زیرا تا به امروز همان نقاب به هنگام خواندن عهد عتیق باقی است و برداشته نشده، زیرا تنها در مسیح زایل می‌شود. 15 حتی تا به امروز، هر گاه موسی را می‌خوانند، نقابی بر دل آنها برقرار می‌ماند؛ 16 اما هر گاه کسی نزد خداوند بازمی‌گردد، نقاب برداشته می‌شود. 17 خداوند، روح است و هر جا روحِ خداوند باشد، آنجا آزادی است. 18 و همه ما که با چهره بی ‌نقاب، جلال خداوند را، چنانکه در آینه‌ای، می‌نگریم، به صورت همان تصویر، از جلال به جلالی فزونتر دگرگون می‌شویم؛ و این از خداوند سرچشمه می‌گیرد که روح است … 1 پس چون در نتیجه رحمتی که بر ما شده است از چنین خدمتی برخورداریم، دلسرد نمی ‌شویم. 2 بلکه از روشهای پنهانی و ننگین دوری جسته‌ایم و به فریبکاری توسل نمی‌جوییم و کلام خدا را نیز تحریف نمی‌کنیم، بلکه به‌عکس، با بیان آشکار حقیقت، می‌کوشیم در حضور خدا مورد تأیید وجدان همه باشیم. 3 حتی اگر انجیل ما پوشیده است، بر کسانی پوشیده است که در طریق هلاکتند. 4 خدای این عصر ذهنهای بی‌ ایمانان را کور کرده تا نور انجیل جلال مسیح را که صورت خداست، نبینند. 5 زیرا ما خود را موعظه نمی‌کنیم، بلکه عیسی مسیح را به عنوان خداوند موعظه می‌کنیم و از خود تنها به‌خاطر عیسی و آن هم فقط به عنوان خادم شما سخن می‌گوییم. 6 زیرا همان خدا که گفت: «نور از میان تاریکی بتابد» نور خود را در دلهای ما تابانید تا شناخت جلال خدا در چهره مسیح، ما را منور سازد

پولس در این آیات می گوید ذهن یهودیان تاریک شده و شیطان چشم های بی ایمانان را کور کرده است بگونه ای که نمی‌توانند انجیل را بشناسند ولی زمانیکه شناختند خیلی راحت آن را متوجه می شوند

سوال

چرا خدا در پیدایش باب 7 آیه 2 گفته است بعضی از حیوانات پاک و بعضی دیگر ناپاک هستند؟

در عهد عتیق معتقد بودند حیواناتی مانند گاو و گوسفند که وسط سمهایشان یک خط وجود دارد و غذا را نشخوار می کنند حیوانات پاک و قابل خوردن محسوب می شوند . مسیحیان اولیه این را به مسیحیانی تشبیه می‌کنند که هم به خدای پدر و هم به خدای پسر ایمان دارند  و می‌توانند تعادل خودشان را حفظ کنند، چراکه حیواناتی که سم هایشان دو تیکه است تعادل بیشتری نسبت به بقیه حیوانات دارند و حیوانات پاکی محسوب می شوند و نشخوار کردن این حیوانات را هم به مسیحیانی تشبیه می کند که کلام خدا را پیوسته مطالعه می کنند و دائم در ذهنشان آن را تکرار می‌کنند

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*